Vilken fantastisk månad vi har haft i Operabyrån! Urpremiär på vår nya föreställning Ingjutet i mitt hjärta, 10 föreställningar i hela vårt avlånga land från Kramfors i norr till Malmö i söder, festivalen Barocka Kvinnor som vi anordnade på Röda Sten Konsthall med massor av musik av barocka tonsättarinnor, 4 intressanta publiksamtal, workshops med gymnasieelever om musik och jämställdhet och en masterclass i barocksång med otroligt begåvade sångelever på Kappellsbergs folkhögskola!
Och vilken respons vi har fått på resan! Underbar publik, recensioner i alla de stora svenska tidningarna, intervjuer och förhandsartiklar i många tidningar och inslag i Kulturnyheterna i P1. Vi är så glada och överväldigade!
Nu tar vi en paus med turnérandet men återkommer i sommar, bland annat på Halland Opera & Vocal Festival. Vi ses då!
/Operabyrån
Förhandsreportage och intervjuer:
Här kan du höra Berit Nygrens fina intervju i Kulturnytt:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6339085
Här är Ditte Hammars artikel om Ingjutet i mitt hjärta, ur tidsskriften Tidig Musik:
Intervju i Scenkonstguiden om Ingjutet i mitt hjärta och festivalen Barocka kvinnor:
”Det spelas mer musik skriven av Beethoven än av alla kvinnliga kompositörer tillsammans.”
http://scenkonstguiden.se/arets-feministiska-barockhandelse/
Här kan du läsa intervju med Operabyråns grundare Catalina Langborn och Christina Larsson Malmberg i Landets Fria tidning:
"– Jag upplever starka fördomar i musikvärlden att den musik kvinnor skapade förr skulle vara sämre än männens. Det stämmer verkligen inte alls, men man måste vara envis för att leta upp och hitta guldklimparna för att kunna slå hål på de fördomarna."
http://www.landetsfria.se/artikel/121278
Här skriver Aftonkuriren om festivalen Barocka Kvinnor:
http://www.aftonkuriren.se/?p=97272
Här tipsar SvDs Bo Löfvendahl om premiären:
http://www.svd.se/nio-konserter-att-halla-ogonen-pa-i-januari#sida-2
Artikel i Göteborgsposten av Ulla Sundström:
Recensioner:
Svd:s reporter Bo Löfvendahl skriver:
“Passionen i centrum när gammalt möter nytt… Här får vi möta skickliga musiker med ett sällsynt fritt förhållningssätt… Martin Vanbergs ljusa, fina tenor får omväxlande företräda det förtryckande patriarkatet och vara ömsint älskare till Christina Larsson Malmbergs intensiva, färgrika sopransubjekt.”
http://www.svd.se/passionen-i-centrum-nar-gammalt-moter-nytt
Expressens Hanna Höglund skriver:
“Visste ni att det pågår en feministisk undergroundrörelse inom samtidsoperan? Det handlar om att göra nya verk av gammal musik skriven av bortglömda, gärna kvinnliga, kompositörer. Och det är mer än bara smart recycling – det är ett detektivarbete som sätter ljus på tonsättare man inte visste fanns… Skickliga sångare och musiker från den alternativa svenska barockscenens toppskikt… Peterssons nyskrivna musik – å ena sidan sfärisk och nyromantisk, å andra sidan elektrotung”
http://www.expressen.se/kultur/grasrotsopera--som-inte-lyfter-fran-marken/
DN’s Johanna Paulsson skriver:
“Tonsättaren Mattias Peterssons nyskrivna musik skarvar effektivt ihop hennes arior med franska 1600-talskollegan Élisabeth Jacquet de La Guerres violinsonater och moderna klanger. Han följer den melankoliska tonen i Bembos musik, men drar sig heller inte för att stöka till ackompanjemanget med bullrigare beats och elektroniskt bearbetade bebisskrik.”
http://www.dn.se/kultur-noje/scenrecensioner/ingjutet-i-mitt-hjarta-pa-musikaliska/
Aftonbladets Claes Wallin skriver:
“De båda solisterna, Martin Vanberg och Christina Larsson Malmberg, sjöng arior med både liv och lust”
(enbart papperstidning)
Sydsvenskans Carl-Håcan Larsén skriver:
"Operabyrån heter en musikdramatisk möbel, i vars lådor förvaras kärlek till barockmusik och till kvinnliga musikskapare… Återigen bevittnar man artisternas hängivna kompetens. I den här årgången finns Christina Larsson Malmbergs raka, intensiva sopran och Martin Vanbergs ljust klingande, flexibla tenor… Dugligheten visar sig när Catalina Langborn och Kate Hearne trakterar violin och violoncell och när Jonas Nordberg med diskret dramatiska åtbörder låter luta eller gitarr ge stöd… Ett annat stöd ingår dessutom: nyskriven elektroakustisk musik av Mattias Petersson. Den kopplas in, inte för att ta över utan för att stärka och fylla på. Idén fungerar utan vidare, barockmusiken får en samtida kommentar..."
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/scenkonst/scenrecensioner/mobel-med-lador-fulla-av-karlek/
Gregor Flakierski från Tidningen Ångermanland (Allehanda) skriver:
“En annorlunda och angelägen operaföreställning som vågar vara aktuell och ställa de stora frågorna... Ett feministiskt perspektiv genomsyrar hela föreställningen... Sångpartierna är mycket krävande. Det visserligen en enaktare på cirka en timme, men sångarna är närvarande på scen genom så gott som hela föreställningen, och den berättas genom sången. De två klarar det med glans, och de kompletterar varandra på ett nästan fulländat sätt. Martin Vanbergs varma tenor trivs bäst i de låga tonerna, till skillnad från Christina Larsson Malmbergs klangfulla sopran som gärna ligger högt... Till det bidrar ytterligare skickliga musiker: Catalina Langborn på barockviolin, Kate Hearne på barockcello och Jonas Nordberg som hanterar både ärkeluta och barockgitarr, det största och det minsta instrumentet – tala om spännvidd!”
Publikreaktioner:
Grymt bra föreställning! Viktigt ämne framfört med uttryck som berör.
Fantastiska röster, utstrålning, humor.
Det var helt underbart! Gripande, vackert, sorgligt, glädje, i en skönhet som skär genom hjärtat...
Fantastisk musik. Sopranen så magisk. Kändes modern.
Spännande. Fantastiska röster, virtuos teknik, även instrumenten. En fin berättelse, talande texter.
Berörande! Viktigt! Proffsighet! Fantastiskt!
Jättefin föreställning. Väldigt tight samspel mellan musiker och sångare. Bra övergångar mellan gammalt/nytt/akustiskt/elektroniskt.
Fantastisk upplevelse! Skickliga musiker och sångare, både musikaliskt och konstnärligt. Spännande blandning av modernt och väldigt vacker gammal musik. intressant tema med kvinnorna.
fantastiskt fint initiativ. roligt att ni uppmärksammar dessa kvinnor och att få höra deras musik. Mycket väl framfört. En helhetsupplevesle med små medel.
Kändes som att jag fick vara med om något speciellt. mera sånt!